Retur & Ångerrätt
Som konsument har du rätt till 14 dagars ångerrätt från den dagen du tar emot din order, enligt lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler.
Det innebär att du har rätt att ångra ditt köp genom att meddela Happy Green det inom 14 dagar från mottagandet av den beställda produkten (ångerfristen). Konsumentverkets ångerblankett hittar du här.
Så gör du en retur
1. Kontakta kundservice
Skicka ett e-postmeddelande till kundservice@happygreen.se för att anmäla din retur. Beskriv gärna vad du önskar att returnera från din order.
2. Förpacka returen väl och med lämpligt fyllnadsmaterial
Följesedeln ska vara med i paketet och det ska förslutas ordentligt med tejp.
Skriv vår returadress på paketet:
Happy Green, C/O Glimja Warehouse
Litslena Sneby 2
745 96 Enköping
3. Skicka tillbaka paketet
Vi erbjuder inte gratis returer vid ångrat köp.
Returfrakten bokas och betalas av kunden.
Vi rekommenderar att du använder PostNord vid ditt närmaste postombud / uthämtningsställe. Retur kan inte ske mot postförskott, via REK-brev, eller till ett fraktbolags ombud.
Ångerrätt
Som konsument har du rätt till 14 dagars ångerrätt från den dagen du tar emot din order, enligt lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler.
Det innebär att du har rätt att ångra ditt köp genom att meddela Happy Green det inom 14 dagar från mottagandet av den beställda produkten (ångerfristen). Konsumentverkets ångerblankett hittar du här.
Ångerrätten gäller inte för livsmedel samt för varor med bruten försegling som inte kan återlämnas på grund av hälso- och hygienskäl (exempelvis skönhetsprodukter, kosttillskott, läkemedel, intimprodukter). Om en vara har förseglats får du inte bryta förseglingen om du vill kunna utöva din ångerrätt.
Om produkten är i försämrat skick vid retur gör vi ett avdrag på återbetalningen som motsvarar det minskade värdet på produkten, om och i den mån sådan värdeminskning beror på att du har hanterat varan i större utsträckning än vad som är nödvändigt för att fastställa dess egenskaper eller funktion.
Vid utövande av ångerrätten betalar du returfrakten. Då du ansvarar för produkten till dess att vi mottagit denna är det viktigt att produkten är väl emballerad. Produkten ska skickas eller lämnas i retur inom två veckor räknat från det datum meddelande om utövande av ångerrätten inkommit till Happy Green.
Återbetalning för returnerade varor
När vi har tagit emot och godkänt din retur betalas dina pengar tillbaka till samma konto du betalade med, vilket sker senast inom 14 dagar från meddelande om utövande av ångerrätt.
Om det rör sig om en obetald faktura skickar Klarna en uppdaterad faktura på e-post till dig.
Vad händer om jag inte hämtar ut mitt paket?
Vi debiterar en avgift om 150 kr för paket som inte hämtas ut från det postombud dit beställningen skickats.
Avgiften avser kostnader för returfrakt, hantering och administration.
Så gör du en reklamation
Vi undersöker alltid noggrant de produkter du har beställt innan vi packar och skickar dem till dig. Detta för att minimera risken att du får fabrikskadat gods. Trots detta kan det ibland uppstå transportskador under frakten.
Skulle produkten vara trasig eller felaktig när den anländer får du reklamera produkten. Inspektera därför dina produkter noga vid mottagandet.
Om en produkt är trasig eller på annat sätt defekt har du rätt att reklamera den.
1. Ta bilder
Börja med att ta bilder på det som är skadat eller defekt.
2. Kontakta oss om reklamationen
Skicka oss bilderna och ditt ordernummer så hjälper vi dig att göra en reklamation.
Om du gör en reklamation så kommer vår kundtjänst att besvara dig inom sju arbetsdagar.
OBS! Återsänd inga produkter förrän du har fått ett svar från oss.
3. Beslut
Happy Green bestämmer om felet ska åtgärdas eller om du ska få en ny produkt eller en återbetalning.
Om du är missnöjd med ett reklamationsärende kan du alltid vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden på www.arn.se. Om du inte har möjlighhet att göra din anmälan via webbplatsen kan du skicka brev till: ARN Box 174, 101 23 Stockholm. Om vi skulle hamna i en tvist har vi som policy att följa Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer.